top of page

הברכה שבחג השבועות


מי מאיתנו לא אוהב את חג השבועות, החג הלבן, השופע טעמים וצבעים ומאותת לכולנו כי תם האביב והנה יחל במהרה הקיץ... עבורי זה אחד החגים האהובים, שיש בו פחות תחושה של כובד ויותר תחושה של חופש, מרחבים והנאה.


אין ספק שחג השבועות הוא אחד החגים המרכזיים בשנה. מי שיש לו ילדים בגלאי גן ובית הספר מתחבר וודאי לנושא הכנת הטנא וקליעת הזר- מה שמחזיר אותנו לילדות ל"סלנו על כתפינו, ראשינו עטורים". רבים אחרים חושבים על מאכלי החלב שיכינו לחג ועל עוגות הגבינה הטעימות, אותן יביאו למארחים שלהם.


אך כידוע, חג השבועות הוא הרבה מעבר לכך: זהו אחד משלושת הרגלים, החגים החשובים בשנה, בהם עלו בזמנו לרגל לבית המקדש. יותר מכך, זהו חג מתן תורה. מכאן גם בא המנהג של אכילת דברי חלב בחג שכן נאמר במקורות שהתורה היא "כחלב על לשונך".


החג מתקיים בעונה נהדרת- סוף האביב. חג הביכורים הוא גם המציין הרשמי (לפחות בישראל) של תחילת הקיץ. מדובר גם בחג חקלאי בו מובאים הביכורים הראשונים, בו קוצרים את התבואה ומכאן גם שמותיו הנוספים של החג. מומלץ לעבור בחג בקיבוצים ובמושבים השונים ולראות את טקסי הבאת הביכורים הנערכים עד עתה. בטקסים אלה מובאים ראשית היבולים של השנה, כמו גם התינוקות, שנולדו למן שבועות הקודם. יש בזה קסם רב, שקצת מחזיר אותנו לישראל התמימה של פעם. בילדותי, נכחתי בטקסי ביכורים רבים כאלה, שהייתה בהם הנאה רבה.


בחג הזה, לשמחתנו, לא קמו לכלותינו. אנו חוגגים כאן את היותנו העם הנבחר, שקיבל את מסכת הכללים והחוקים, אשר מהווים בעצם את התורה. קובץ החוקים המופיע בתורה מהווה גם היום את בסיסם של החיים כמעט בכל מקום על פני הפלנטה.


בנוסף, יש מימד חשוב נוסף בחג הזה והוא קבלת האחר לתוכך. היום המסר הזה הופך להיות יותר פופולרי, אך בימי התורה זה היה כנראה פחות. במסורת היהודית, רות המואבייה (סבתו של דוד) התגיירה והפכה לחלק מהעם היהודי. בדרכה, היא מעבירה מסר של השתלבות בעם וקבלת האחר.


ואגב, שבועות גם נחשב לחג המים. משום שהתורה נמשלה במקורות למים, מים מחיים ובשבועות מקבלים את התורה. לכן, נהוג היה בקהילות צפון אפריקה, להתיז מים אלו על אלו והמנהג עבר עתה גם ישראל, עם קרבות מים בין הילדים. קרבות המים בארץ מהווים אולי דרך טובה להתמודדות עם החום הכבד.


לפיכך, נראה שלא צריך סיבות נוספות ומיוחדות נוספות לחגוג את החג הזה. רבים מאיתנו יארחו בחג הזה משפחה, חברים יביאו מתנות, או מאכלים ומטעמים שונים. עם זאת, מה שחסר בכול מכלול הטוב הזה הוא האמירה האישית, הברכה המתווספת לכך. אם כן, רצוי ומתבקש, שתוסיפו כמה מילים אישות למארחים שלכם ותברכו אותם בכול טוב. אם אתם מתקשים במלאכה, אשמח לעשות זאת עבורכם.


בכל מקרה, חג לבן, שמח ונעים לכולם!!!

לחץ כאן להזמנת ברכה

אסתי מתמחה בכתיבת ברכות לבר מצווה,ברכות לבת מצווה,דרשה לבר מצווה,

ברכה ליום הולדת,ברכה לחתונה,ברכות לאירועים וכתיבת ברכות אישיות מרגשות לכל אירוע.

bottom of page