top of page

כיצד כותבים דרשה לבר מצווה


בר מצווה, הוא אחד האירועים המרגשים בחיים, צומת חד פעמי בחיי אדם, שמסכם פרק ופותח פרק חדש. זהו מעמד נדיר, שבו הנער החוגג וכל מי שבא לחגוג איתו, כולם אתכם, מרוכזים בכם, בשמחתכם. זהו רגע מיוחד להורים, שרואים, את בנם הופך לנער. הוא אינו עוד תינוק או הילד שהיה ועדין לא בוגר, כפי שיהיה בעתיד בפרקי חייו הבאים. כך גם הנער עצמו, שמציין לעצמו נקודה חשובה בציר הזמן של חייו.


היהדות מציינת זאת בגיל 13 בטקס הבר מצווה, בהיבט הדתי, יש את העלייה לתורה, קבלת עול מצוות וראיית הנער מעתה כבוגר, אחראי למעשיו. בהיבט הכללי זו חגיגה גדולה. ליבת העניין היא דרשה לבר מצווה, הטקסט, שבו הנער, מצהיר בפני סובביו, שהנה משהו מהותי, השתנה בחייו. הדרשה, היא חלק מכל חגיגה יהודית, לא משנה מה אופייה. אז השאלה המרכזית היא איך עושים זאת?


ראשית, כשמתחילים, לחשוב על האירוע, כדאי גם לשבת עם הנער, לשמוע מה רצונותיו וציפיותיו. כמובן, שעניין התקציב, סגנון המשפחה ואופייה, קובעים במידה רבה, את אופי האירוע. אך חשוב לזכור, שהחגיגה, כולה היא של הנער. לכן כדאי, שירגיש טוב ונעים עם החגיגה ובמקרה זה גם עם הדרשה. אופי הטקסט, בהיותו במידה רבה טקסי, השתנה מעט עם השנים ועם זאת, בסיס העניין, נשאר קבוע. זהו סוג של "הצהרת כוונות" של הנער, הוא אומר, שעד כה הייתי דבר אחד- תינוק, ילד. מעתה אני נער. זהו גם סיכום ביניים, בו הנער, מספר לסובביו, מיהו ומהו. מהי אישיותו, תחביביו, רצונותיו. וכן זו גם השעה להודות למי, שמגיע לו. 


הניחו את הציניות בצד. מגיע להורים ולבני המשפחה הקרובים, לשמוע באירוע זה תודות על השתדלותם עבורו משך השנים. אם יש בני משפחה, שהלכו לעולמם והיו חשובים לו, כדאי להזכירם כאן בקצרה. זה הזמן לדבר, בתמצות על חוויות נחמדות מהעבר, תמיד, כאלה, שלא יביכו את הנער. ניתן גם לייחד מקום בדברים, לבני משפחה נוספים, חברים ודמויות משמעותיות בחייו. בסיכום נהוג בדרך כלל לפרוש חלומות וכוונות לעתיד וכמובן להודות למי שבא.


אופי הטקסט יכול להיות קצר או ארוך, בחרוזים, או במשפטים רגילים. העיקר, שיהיה קולח, בהיר ומכבד. אין צורך לשנן את הטקסט, אפשר בהחלט להקריא אותו מן הדף. למתקשים יותר, יש אפשרות היום להקליט זאת מראש, לשם מניעת לחץ. יש כאלה, שדולים את הטקסט מן האינטרנט. שורה, מפה, שורה משם. כך זה גם נשמע. יש המנסים כוחם בכתיבה עצמאית.


אני יודעת, שלרבים, שאינם מורגלים בכתיבה כזו, מדובר במשימה מורכבת. לשם כך קיימים כותבי טקסטים מקצועיים, שזה עיסוקים. כאלה, שיתפרו לכם את הדרשה בדיוק למידותיכם. זה בדיוק מה שאני עושה, באתר ,"הברכות של אסתי". בכתיבה מקצועית, אישית ומרגשת המבוססת על ניסיון רב שנצבר, עם השנים. אתאים את דרשה לבר מצווה, בדיוק לילד שלכם, לאירוע ולמשפחה. כך שכולם יתרגשו וייהנו, מהנאום ומכל החוויה ומעבר לכך, יזכרו זאת בחיוב לעוד זמן רב.

לחץ כאן להזמנת ברכה

אסתי מתמחה בכתיבת ברכות לבר מצווה,ברכות לבת מצווה,דרשה לבר מצווה,

ברכה ליום הולדת,ברכה לחתונה,ברכות לאירועים וכתיבת ברכות אישיות מרגשות לכל אירוע.

bottom of page