top of page

מה בין פסח , אביב, צמיחה וברכות?


פעמי האביב נשמעים כבר בכל פינה, די לפתוח את החלון ולהתבשם מהאוויר הנקי, המכיל ריח התחדשות,  מהשמש הזורחת בשמים ומהפריחה, שאנו רואים בכל פינה.


האביב נותן לכולנו תחושה של התחדשות והתרעננות. תחושה של התחלה חדשה, של הזדמנות שניתנת  לטבע אך ניתנת גם לנו. בבתים רבים החלו כבר בקדחת הניקיונות המאפיינת עונה זו בשנה. ואף שאיני חסידת "פולחן האביב", בהקשרו הניקיוני, יש הרבה היגיון בכך, שבמעבר בין עונה לעונה, לאחר חורף לח ויבש כמו שעברנו יש טעם לפצוח בשינוי ובהתרעננות של הבית והסביבה.


אני מרשה לעצמי לנצל הזדמנות זו ולהציע לכם לקחת את ההתרעננות הזו כמה צעדים קדימה. לבצע אותה, בביתכם, באישיותכם ובסביבתכם. ובהקשר זה אני מציעה לכם לברך את עצמכם. להחליט מהי הברכה , שלא במובנה המילולי, שתגרום לכם אושר ולהתחיל מהיום בישומה.אם זהו כיוון חדש בחיים, לימודים או העשרה אחרת שיכולים להעניק לכם שמחה. אל תצפו למברך חיצוני- היו אתם המברכים של עצמכם. ברכו את עצמכם בכל יום, ובכל יום מחדש.יכול להיות שיהיה זה טיול קטן לאור שקיעה, שיגרום לכם שמחה בלב. אולי סרט, שיפיך התרגשות חדשה בחייכם, או האזנה לדיסק שלא הקשבתם לו מזמן. ואולי תגלו שמה שגורם לכם אושר הוא דווקא הענקה לסביבה- לילדים.


למשל לשבת על השטיח ולבנות פזל ביחד. לפגוש חבר/ה שלא פגשתם זמן רב, לחדש קשרים שהתפוגגו להם עם הזמן. כל זה יכול להיות למקור שמחה וברכה בחייכם. כל אחד יודע מה גורם לו שמחה ואושר ולכן כל אחד יכול להיות אחראי לאושרו ולברכה בחייו. בהחלט, לא הכול נתון בידינו בחיים. אך ישנם מספיק גורמים, שבהם אנו כן יכולים להשפיע ולהיות אלה שמעניקים את הברכה לעצמנו. אנו אחראים במידה רבה, לאושרנו, לשמחתנו ולעניין שיש לנו בחיים.


עתה כשהחג הפסח מתקרב, כדאי להערך אליו כבר מעכשיו. כדאי שתבררו עם מי אתם מתכוונים להעביר את ליל הסדר, ובעיקר "מי נגד מי" בזירה המשפחתית. מי מארח, מי מתארח, מה אתם תורמים לעניין , איזו מתנה להביא ובעיקר איזו ברכה לכתוב. לאחר שבררתם את כל הדברים הללו ומוטב מוקדם ממאוחר, התחילו בהתארגנות. החג הוא שמחה , אבל יש להיערך לקראתה. מוטב לסיים כמה שיותר מוקדם את הדיונים המשפחתיים הקבועים, "אצלנו או אצלכם", לסכם את רשימת התפריט ובעיקר את מה שאתם מכינים לסעודה.


השלב הבא הוא שלב ריענון הבית. יש הרבה ברכה בתחושת ההתחדשות. הוציאו את תכולת הארונות שלכם, בדקו עם עצמכם, ובכנות למה אתם באמת זקוקים ולמה לא. כל מה שבר- שימוש ולא נחוץ לכם מסרו למישהו אחר, שאולי זקוק לכך יותר מכם. עברו גם על חפצי הבית, בכל החדרים, בעיקר בחדרי הילדים, ששם יש תחלופה עצומה, מעונה לעונה ומשנה לשנה.ערכו את תהליך הברירה הזה ביסודיות. עברו על ארונות הבגדים, המטבח וכדומה. השאלה הכי פשוטה שיש לשאול היא מתי השתמשתי בזה באחרונה. אם התשובה היא יותר משנתיים, אז בהחלט אפשר לוותר על החפץ. כולנו אוגרים חפצים רבים ומיותרים, שלא תמיד אנו זוכרים בכלל מדוע רכשנו אותם. זה הזמן להיפטר מהוואזה המכוערת, מהסיר שמעולם לא בישלו בו ומבגדים, שקנינו בגחמה מסויימת מתוך אשליה, שמחר דיאטה וכדומה.העניקו לעצמכם את הברכה הזו של השחרור, אין נעימה ממנה. מניסיון, אותם שקים שהולכים ומתמלאים, ממלאים את הלב בשמחה שאין לתארה. לאחר שלב הניקוי החיצוני הזה, מגיע שלב ההתרעננות. לכו לחנות וקנו לכם משהו חדש. משהו אביבי- בגד חדש לילד, חפץ נחמד לדירה. . אין צורך להשתולל פה, מדובר בסמליות. היום ימים של מיתון ואפשר להעניק לעצמנו את התחושה הזו של הריענון מבלי להיסחף.


במשפחתי נהוג לקנות לכל ילד פריט אחד חדש לליל הסדר , אותו הוא לובש בערב החג וכך גם לגבי המבוגרים. ההתכוננות וההתכוונות הזו יוצרת התרגשות וציפייה חיובית שיש בה הרבה ברכה.


עכשיו הגענו לשלב המתנות לחג למשפחה . כל משפחה עם מנהגיה. אצלנו נהוג להביא לכל אורח בסעודה, משהו קטן, תשומת לב אישית, שמצורפת לכך ברכה. קחו לכם את הזמן, צאו לתור את החנויות, קבלו רעיונות, אל תרוצו לקנות ברגע האחרון את כל אותם חפצים מיותרים ויקרים ,בשיא המחיר. אפשר להעניק משהו נחמד גם בלי לקרוע את הכיס. ויש לזכור שלא כל אחד יכול להשתולל מבחינה זו כעת ויש להתחשב ולא להביך את האחר. אני בעד יצירת רשימת מקבלי מתנות מסודרת ותוך כדי הסיור ליצור את התאמתם לכל אחד ואחד. מתנה כזו יכולה להיות סבון ריחני, ספר לא יקר, דיסק וכדומה. כל אחד על פי יכולתו וצרכיו.


ועתה כשכיסינו את נושא המתנות, נותר להתארגן לאירוע עצמו- לליל הסדר. מעבר לניקיונות, לבישולים שכל אחד עושה, אני גם בזה בעד לקיחת הזמן. יש להכין רשימת אנשים שאותם נרצה לברך. סלחו לי, אבל אני שייכת לז'אנר האישי. אס.מ.אס לא עושה לי את זה, מצטערת. אני יודעת, שאין זמן. כולם ממהרים ובלחץ  אבל, זה כל-כך לא אישי. אני בעד התארגנות מוקדמת גם בזה. אפשר להתחיל להתקשר גם כשבוע ויותר לפני החג. גם כאן מומלץ לסמן למי חשוב לשמוע את הברכות רגע לפני ומי לא יפגע אם תעשו זאת שבוע מראש.כדאי בהזדמנות זו לחשוב, על חברים, בני משפחה ומכרים הנמצאים בחו"ל ולשלוח להם כרטיס ברכה ושי לחג.


המבחר המצוי בחנויות היום רב מאד. רק כדאי להזדרז ולשלוח לפחות שבוע לפני החג, בכדי להיות בטוחים שהכרטיס אכן יגיע במועדו.וכמובן, הכי חשוב לכתוב מלים אישיות ולא לשלוח כך סתם מעטפה עם כרטיס. החג הזה הוא הזדמנות מצויינת לחידוש קשרים. להרים טלפון לזקני המשפחה, שאולי לא התעניינתם בהם כל-כך באחרונה, לחברים שכבר שכחתם ולכל מיני אנשים, שזנחתם משך השנים בדרך.עשו זאת ותראו כמה שמחה וברכה, תעניקו לעצמכם ולאחרים.


וכשכבר מגיע הרגע החגיגי, ומתחילים לערוך את השולחן , תלכו עם זה - עם החגיגיות הזו. קנו לכם לפני החג, פריט אחד חדש, שישנה לכם את התמונה. אלה יכולות להיות , מפיות שולחן חגיגיות, ומי שיכול להרשות לעצמו אולי מפה חדשה, או כל פריט אחר שיעשה לכם טוב. רפדו את השולחן בפרחים, זה עושה כל- כך טוב על הלב. ושוב החלו במלאכה מוקדם, על תעשו זאת בלחץ, תכננו כל פרט ופשוט תהנו מהחגיגה.


ואני רוצה להציע עוד כמה רעיונות קטנים. אני בעד ההרגשה המיוחדת. העניקו אותה לעצמכם. עשו זאת על ידי לבישת פריט חדש וחגיגי, שרכשתם באחרונה. (וזה לא חייב להיות משהו יקר, גם חולצת טריקו ב-20 ₪ טובה לצורך העניין). בואו לאירוע עם חיוך ושמחה. שכחו את כל המועקות והמריבות הקטנות האופייניות לכל חברה. שחררו את עצמכם מכך. קחו את הכול בקלות. מדובר רק בערב אחד בשנה. לא נורא, גם אם לא תהנו כל-כך -וזה תלוי רק בכם, הזמן יעבור, אז פשוט תזרמו ותהנו.כדאי ומומלץ להחליק מחלוקות ולהשתדל להיות לכולם הכי נחמדים שאפשר. תנסו ותראו , כמה מהנה זה יכול להיות. שכחו מהעבר ותראו איזו ברכה נפלאה אתם מעניקים לעצמכם.


וכן אני חוזרת שוב לעניין המתנות. רצוי לתת מתנות וחשוב עוד יותר לצרף את הברכה,  האמירה האישית הזו שנובעת מכם לסביבה. כתבו ברוח טובה, של התחדשות, התרעננות ואביב. עשו את הבחירות שלכם, בלקיחת האחריות ובהענקת הברכה האישית לכם ולסובבים אותכם.


ועוד דבר אחרון לסיום, אני אישית, ולא מטעמים דתיים, דווקא בעד קריאת ההגדה. יש בכך חוויה , יש בזה יצירת זכרון משותף. (אפילו אותם קטעים שבעצם אולי אינם מובנים , כמעט לאף אחד).ואני גם ממליצה בחום שתשירו את השירים שבהגדה. הם כל- כך שמחים ויוצרים אווירה מיוחדת.


אז שיהיה לכולכם חג פסח שמח , מלא בברכת אביב ופריחה. ולמי שנזקק לברכה, הינכם מוזמנים לקרוא עוד באתר שלי ולהזמין ברכות אישיות לחג.

לחץ כאן להזמנת ברכה

אסתי מתמחה בכתיבת ברכות לבר מצווה,ברכות לבת מצווה,דרשה לבר מצווה,

ברכה ליום הולדת,ברכה לחתונה,ברכות לאירועים וכתיבת ברכות אישיות מרגשות לכל אירוע.

bottom of page