top of page

חגיגת בר מצווה – איזה אירוע כדאי לעשות?


קצת אחרי שבנכם עבר את גיל 12 מתחילה לצוץ ההתרגשות והשאלות כיצד תחגגו לו את בר המצווה.היום לשמחתנו כל האפשרויות פתוחות בפנינו. והעניין הוא רק של בחירה וטעם אישי.


מאחר ולא כולם חוגגים בבית הכנסת, (וזה חבל , דווקא לא מהצד הדתי, אלא בהקשר של קשר למסורת עתיקת יומין), יש כיום אין סוף אפשרויות לציון המאורע החשוב הזה בחיי הנער ובחיי המשפחה.


היום כשהמצב הכלכלי מציק וזו לא רק נחלתם של מעטים ,אלא ה"מכה" נפלה גם בשכבות מבוססות יותר, חושבים אולי פעמיים ויותר איך לעשות זאת. הרשו לי להציע לכם כמה נקודות למחשבה.


לדעתי יש טעם לעריכת הטקס הדתי ומי שמוותר עליו, מוותר למעשה על קשר עם ההיסטוריה והשורשים שלנו. למי שלא קרוב לדת , יכול ללכת על כיוון בית הכנסת הקונסרבטיבי או הרפורמי. למי שחשובה ההמשכיות, שיפנה לבית הכנסת השכונתי, או זה של סבא של הנער.בקיצור הכיוון האורתודוקסי.


ועדיין אחרי ההחלטה הזו יש לחשוב באיזו צורה רוצים עוד לחגוג. יש משפחות שמוותרות על כל העניין למען טיול משפחתי גדול בחו"ל. תרשו לי לומר לכם, שלדעתי האישית יש כאן טעות. שכן בעידן המודרני טיולים לחו"ל אינם משהו נדיר. ילדים מגיל 3 מתחילים לטייל והם יעשו זאת מרבית ימי חייהם, אך בר מצווה, היא אירוע ייחודי שאינו חוזר לעולם.


כשאתם עושים טיול שכזה, יש להניח שאתם שמחים ונהנים, אך מה עם כל אותם אנשים קרובים ויקרים לכם, מדוע למנוע מהם את השמחה, ואת האפשרות ליטול עמכם חלק בה. נכון, לא כל האורחים חשובים לחתן הבר מצווה באותה המידה, אך זו בדיוק ההזדמנות, להכיר לו את משפחתו במעגליה היותר רחבים. לפגוש בני דודים רחוקים, שאולי לא יפגוש עוד לעולם ובעיקר, לאפשר לכל המשפחה, בהרכבה הכוללני, להיפגש ולהעביר ערב נעים של שמחה ביחד. חשבו גם על המבוגרים

ביותר במשפחה, שאולי זו עבורם הזדמנות שאינה חוזרת. ומה מרגש יותר מאשר להסתובב בערב שכזה, ולפגוש ולראות את כל מי שיקר וקשור לכם, שותף בשמחתכם.


בנוסף, חשוב להוסיף את הצד הכלכלי. בניגוד לטיול בו יש הוצאה חד פעמים גבוהה, וכמובן גם הנאה, באירוע שאתם עושים, יש סיכוי די גדול, שלפחות חלק מההוצאה יחזור אליכם. אז הרווח כבר נתון וברור.


אגב, שמעתי רב שאמר פעם, שבר מצווה היא אירוע חד פעמי בחיים, בשונה מחתונה. כי היום לצערנו, לא תמיד בטוח, שנשארים יחד לנצח עם בן הזוג שכרגע. אז קחו גם זאת בחשבון.


ועוד בבר- המצווה הילד ההופך לנער, יהיה כוכב בלעדי בחגיגה שלו. ואין תחושה נעימה יותר מאשר להיות ליום אחד למלך, לפחות פעם אחת בחיים. שכן, אין עוד הזדמנויות כאלה.


גם בחתונה, מככבת עוד דמות לצידכם,כך שבעיני ברור שיש לחשוב למען עריכת החגיגה של בר

bottom of page