top of page

חגיגת בת מצווה – איזה אירוע כדאי לכן לעשות?


קצת אחרי שבתכם עברה את גיל 11 מתחילה לצוץ ההתרגשות גדולה והשאלות כיצד תחגגו לה את בת המצווה. היום לשמחתנו כל האפשרויות פתוחות בפנינו. והעניין הוא רק  של בחירה וטעם אישי.


כיוון שרוב הבנות אינן חוגגות בבית הכנסת  , (וחבל ,שזה כך דווקא לא מהצד הדתי, אלא בהקשר של קשר למסורת עתיקת יומין), יש כיום אין סוף אפשרויות לציון המאורע החשוב הזה בחיי הנערה ובחיי המשפחה.בניגוד אולי לבנים שאצלם האירוע נחוג בכמה וכמה מעגלים ומסגרות, אצל הבנות החגיגה היא העיקר ולפעמים גם האירוע היחיד שהן חוגגות. לכן חשוב להקדיש אפילו כפל מחשבה לאירוע זה.


כשהמצב הכלכלי מציק והוא לא רק נחלתם של מעטים ,אלא ה"מכה" נפלה גם בשכבות מבוססות יותר, חושבים אולי פעמיים ויותר איך לעשות זאת. הרשו לי להציע לכם כמה נקודות למחשבה.


לדעתי יש טעם להתעניין גם בעריכת טקס דתי כלשהו. נכון הדת אינה דורשת זאת , והמצוות החלות על הנערה המתבגרת מסתכמות בשלוש בדיוק:- הדלקת נרות שבת, מצוות חלה ומצוות נידה. אך כשמוותרים על כל קשר למסגרת הדתית ומשאירים זאת רק לחגיגה, משהו נהיה כאן קצת ריק מתוכן (וזו כמובן דעתי הפרטית בלבד).


היום יש אפשרויות רבות של עריכת טקס דתי, שאינו חייב להיות דווקא טקס של עלייה לתורה כפי שקיים לבנים. יש מסגרות שיחדדו את הקשר של הבת והאישה העתידית למסורת ולערכים היהודיים שלנו וכדאי לברר זאת במסגרות כגון בתי כנסת קונסרבטיביים ורפורמיים. כמו כן קיימים מכונים שזה בדיוק תפקידם, כך שהייתי ממליצה בחום, כן לקיים במסגרת דתית מסורתית כלשהי  טקס הדתי. זה מאפשר לנערה לחוש שיוויוניות בחברה המודרנית בה אנו חיים. שכן נראה לי שאיש כבר לא מעוניין להשאיר את הבת במסגרת הבית והמטבח בלבד. בנות גדלות היום לעולם שמציע להן כמעט אין סוף אפשרויות ועם זאת בהחלט תפקידן לשמור על ייחודן כבנות.


כך למשל שמעתי, שאפילו בקהילות אורתודוקסיות בעולם נהוג היום לערוך טקס מיוחד גם לבנות בבית הכנסת. זה יכול להיות טקס קבלת שבת או כל טקס אחר.  ומי שמוותר עליו, מוותר למעשה על קשר עם ההיסטוריה והשורשים שלנו.


ועדיין אחרי ההחלטה הזו יש לחשוב באיזו צורה רוצים עוד לחגוג. יש משפחות שמוותרות על כל העניין למען טיול משפחתי גדול בחו"ל. תרשו לי לומר לכם, שלדעתי האישית יש כאן טעות. שכן בעידן המודרני טיולים לחו"ל אינם משהו נדיר. ילדים מגיל 3 מתחילים לטייל והם יעשו זאת מרבית ימי חייהם, אך בת מצווה, היא אירוע ייחודי שאינו חוזר לעולם.


כשאתם עושים טיול שכזה, יש להניח שאתם שמחים ונהנים, אך מה עם כל אותם אנשים קרובים ויקרים לכם, מדוע למנוע מהם את השמחה, ואת האפשרות ליטול עמכם חלק בה. נכון, לא כל האורחים חשובים לכלת הבת  מצווה באותה המידה, אך זו בדיוק ההזדמנות, להכיר לה את משפחתה במעגליה היותר רחבים. לפגוש בני דודים  רחוקים, שאולי לא תפגוש עוד לעולם ובעיקר, לאפשר לכל המשפחה, בהרכבה הכוללני, להיפגש ולהעביר ערב נעים של שמחה ביחד. חשבו גם על המבוגרים ביותר במשפחה, שאולי זו עבורם הזדמנות שאינה חוזרת. ומה מרגש יותר מאשר להסתובב בערב שכזה, ולפגוש ולראות את כל מי שיקר וקשור לכם, שותף בשמחתכם.


בנוסף, חשוב להוסיף את הצד הכלכלי. בניגוד לטיול בו יש הוצאה חד פעמים גבוהה, וכמובן גם הנאה, באירוע שאתם עושים, יש סיכוי די גדול, שלפחות חלק מההוצאה יחזור אליכם. אז הרווח כבר נתון וברור.


ועוד בבת- המצווה הילדה ההופכת לנערה, תהיה כוכבת בלעדית בחגיגה שלה. ואין תחושה נעימה יותר מאשר להיות מלכה ליום אחד, לפחות פעם אחת בחיים. שכן, אין עוד הזדמנויות כאלה.


גם בחתונה, מככבת עוד דמות לצידכם, כך שבעיני ברור שיש לחשוב בכיוון עריכת החגיגה של בת המצווה.ואני מקווה, ששכנעתי אתכם בשיקולי ה"בעד".


אם תרצו לקרוא עוד בנושא בת-מצווה, אירועים וברכות את מוזמנים לבקר בכל האתר שלי.

bottom of page