top of page

אירועי שבת חתן לפני/אחרי החתונה


חלק מהציבור החילוני משהו כמו 10% ורבים יותר כמובן מהציבור המסורתי והדתי עורכים את טקס "שבת חתן" . לפי מנהגי העדות, האשכנזים עושים זאת בשבוע לפני החתונה, והספרדים בשבוע שאחריה. מדובר בטקס שהוא דומה מאוד לעלייה לתורה לפני הבר מצווה.


החתן מוזמן לקרוא בתורה, מתכבד בכל הכיבודים, כגון פתיחת ארון הקודש, קריאת ההפטרה וכדומה.משפחות רבות משמרות מנהג זה גם אם התרחקו מן הדת ויש כאלה אפילו בקהילה הקונסרבטיבית ורפורמית, שחשוב להם לקיים טקס זה, כחלק מההיסטוריה ומהמסורת היהודית.כל אחד נוהג בעניין זה על פי דעתו ויש לזכור שכאן בנושא זה יש כמה דעות וכמה משפחות ומנהגים של החתן והכלה עצמם ושל משפחות המקור שלהם. שכן, יש מקרים בהם רחק החתן מהמסורת, אך משפחתו מכבדת אותה וכדי לכבדם יעשה גם הוא כמנהגם.


כך שכמו בכל נושא, רצו לברר דעות ועמדות גם בקשר לכך. לברר מה חושבים במשפחות המוצא שלכם ומה נהוג. לאחר שתגיעו לדעה כלשהי תלכו איתה. במידה והחלטתם כן לקיים את הטקס הזה, הרי יש לו כמה כללים משלו. מאחר ומדובר בטקס הנערך בשבת, צריך להחליט איפה לקיימו. ברוב המקרים עושים זאת בבית הכנסת של החתן. במידה ומוזמנת רק המשפחה המצומצמת אין זו בעייה.


אך במידה וידוע כי רבים יותר יגיעו, כדאי לחשוב על כך קצת יותר ולהתארגן בהתאם. גם חשוב לחדד עוד נקודה, לאם יש במשפחה אנשים שאינם נוסעים בשבת, חשוב לדאוג להם למקום לינה בעוד מועד. וכמובן אם מדובר בכמות גדולה של אנשים ומוזמנים כדאי אולי לשקול אפשרות של קיום הטקס במלון.


במידה ועושים זאת בפורום מצומצם, נהוג להביא כיבוד שהוא ארוחת בוקר קלה, הכוללת לרוב מאפים , חטיפים, פיצוחים, עוגות, שתייה קלה יין וכדומה. כל מקום לפי מנהגיו. 

הרעיון הוא מעין ארוחה קלה למתפללים הכלליים של בית הכנסת ולאורחים. במידה ומגיעה משפחה גדולה יותר או אורחים, שנותרים גם ללון, צריך לחשוב גם על ארוחת הצהרים שנלווית לאותו הבוקר. יש כאלה שיחלקו את מטלות הבישול והאירוח בניהם. רבים מאוד גם בציבור הדתי מסורתי, שעסוקים במשך השבוע, ילכו על שירות קיטרינג עם הכשר של הרבנות , שיפתור זאת. במידה ואינכם מקפידים כל-כך, אפשר לשכור קיטרינג + מלצרים, או אפילו לגשת למסעדה קרובה שסוכם עמה מקודם.


מי שכן מקפידים ורוצים גם לבלות את כל סוף השבוע הזה ביחד עם יקיריהם, עושים זאת במלון. יש מלונות רבים שישמחו לארח משפחות בקנה מידה, של עד 50 אורחים לסוף שבוע כזה. זה באמת יכול להיות מהנה, עם ארוחת שבת בערב שישי, כיבוד לבית הכנסת, של המלון שנמצא שם בסמוך ולבסוף ארוחת צהרים וערב.


כשהכול מוכן לקראתכם ולשרותכם. זה יכול גם להיות מין "ערב גיבוש" משפחתי כזה, שבו הזוג הצעיר ואורחיהם הקרובים יותר מבלים,זמן איכות ביחד. העלות בהחלט לא זולה וזה יכול להגיע גם ל-30,000 ₪ למשפחה וזה נוסף על כל ההוצאות האחרות בהן כבר דנו. אך אם נכון לכם אירוע כזה ויש ברשותכם תקציב, לכו על זה. כמובן, בעונת החורף, שקיבולת המלונות ירודה, תקבלו מן הסתם מחיר אטרקטיבי יותר במלונות.


לשם כך כדאי להיכנס לאתרים הרלבנטיים לקבל רעיונות ולצלצל ולברר מחירים.


מי שלוקח את העסק צעד קדימה, יכול לחשוב על תוכן כלשהו לאותו ערב, כמו משחקים או הקראת ברכות בשם המשפחה לזוג הצעיר. 

במידה ואתם מתקשים בכך, אשמח לעזור לכם בכתיבת ברכה שכזאת. כל שעליכם לעשות הוא לפנות אלי דרך אתר "הברכות של אסתי" ואשמח לענות לשאלותיכם. ובאם תרצו לקרוא עוד המלצות וברכות לאירועים אתם מוזמנים לבקר באתר שלי ולהתרשם.

bottom of page