top of page

הכי חשוב הרב לחתונה


כמעט שכחנו אך מוקד טקס החתונה הוא החופה והטקס הדתי המצטרף אליו. לפני שתפנו לרב זה או אחר, כדי לגבש עמדה איזה סוג טקס אתם רוצים. האם יש לכם רב מסוים, שמלווה את משפחתכם במרבית האירועים הדתיים, להם היא נזקקת, או שתעדיפו רב שעונה לציפיותיכם כזוג. כל הקטע של חופה וקידושין הוא קטע מאוד אמוציונאלי ורצוי שלפחות בני הזוג יהיו בעמדה אחידה ביחס לכך. 

אני מניחה, שגם בזה יכולים להיות חילוקי דעות כמו בכל נושא אחר, אבל גם כאן הייתי מציעה להגיע לפשרה מסויימת, שתיהיה נכונה לכם כזוג, ולא תעמוד בסתירה, לעמדות ודעות של ההורים, והמסורת המשפחתית. במקרה של חילוקי דיעות, אולי כדאי להאזין לקודים המשפחתיים המוסכמים ולבטא דעתכם בקטעים אחרים באירגון האירוע. נכון, שמדובר באירוע שלכם והוא הכי חשוב לכם, אבל יש כל כך הרבה מרכיבים מסביב, שכדאי להתייחס להם, בכדי לא ליצור מטענים לא טובים ומשקעים לעתיד לבוא.


יש זוגות שייקחו מהרבנות את רשימת הרבנים ויבחרו אחד מהם  אקראית. אני הייתי מציעה קודם לכן לברר לעצמכם, איזה אופי של טקס תרצו. קצר או ארוך, עם קטעי פלפול וזמירות או בלעדיהם.


האם תרצו שילוב של הומור בטקס או תוותרו עליו. האם תרצו לקרוא זה לזה קטעים וברכות לפני ובמהלך החופה או שמא לא. האם תרצו לעמוד מתחת החופה לבד או שכל בני משפחתכם הקרובה, במעגל הראשון יהיו שם עמכם. וגם מי ילווה אתכם לחופה, האם יהיו אלה שני ההורים מכל צד, או לחילופין כמו שהיה פעם ששני האבות ילוו את החתן ושתי האמהות את הכלה. האם תרצו שיהיו לכם שושבינים לכלה ? יש כל כך הרבה שאלות לענות עליהם ברצף הזה. 

וגם איזה סוג רב תרצו, אורתודוקסי, כמו שמספקת הרבנות, קונסרבטיבי או רפורמי. עליכם לדעת שלצערנו, המדינה לא מכירה בקיום חופה רפורמית על ידי רב כזה. וכדי לאשרר את נישואיכם תצטרכו לעשות גם חוזה נישואין אצל עורך דין, או לחילופין, חתונה בקפריסין או בכל מקום אחר בו תבחרו. יש גם משפחות שמדברים בהן יותר משפה אחת וגם  על כך כדאי להחליט ביחס לחופה. באיזה שפה יתנהל הטקס.


וכמובן, מתי תיהיה החופה. האם היא תיהיה מייד לאחר התכנסות האורחים בקבלת הפנים, כשיאו של הערב אולי היא תיהיה "חתונה הפוכה" שבה קודם מתכנסים, אוכלים ורק לקראת סוף שלב זה מתקיימת החופה. הייתי באירוע שכזה , כשהחופה התקיימה, בשעות אחר-הצהרים,של שישי מול נוף קסום , ושמש ויוקדת. זה היה באמת מאד יפה, אך גם מאוד חם, אז אולי גם לנתון זה כדאי להתייחס.


בכלל מרכיב מזג האוויר הוא נתון חשוב לחופה. בחורף ברוב המקרים יקיימו אותה  במקום סגור ומוגן מפגעי מזג האוויר.בקיץ לרוב תתקיים בחוץ. חשוב גם שתיקחו בחשבון את השעה בה נערכת החופה שכן, במידה ותחליטו לעשות אותה בשעה 9  המנות העיקריות באירוע שלכם יוגשו לקראת 11 בלילה, ולרוב האנשים זו לא בדיוק השעה המועדפת לסעודה כבדה.


יש גם זוגות, שהתרחקו מהמימסד הדתי וירצו לקיים טקס פרטי משלהם. הם יכתבו את השבועות ההדדיות, ויחברו ביחד את הכתובה. כיום יש מכונים מסויימים, שעוסקים בעזרה לזוגות כאלה. ותוכלו למצוא אותם באתרים המתאימים. אחרים יפנו לדמות מוכרת שמקובלת על שניהם ויבקשו ממנה לערוך עבורם טקס אלטרנטיבי. באם אתם רוצים לכתוב ברכה הדדית זה לזה, בטקס החופה, או בנפרד ממנו יש צורך בכישרון ויכולת כתיבה לצורך כך. לא כל אחד מוכשר לזה באותה המידה.


בבחירת הרב יש לקחת עוד שיקול אחד בחשבון, מקום קיום הטקס. במידה ואתם עושים זאת במקום מרוחק ממקום מגוריו, תצטרכו לשלם לרב לא רק את עלות קיום הטקס, שפורמאלית מצווה לקיימו, ופועל משלמים עליו ועוד איך.. . אם אתם עושים זאת בשמורת טבע, כלשהי העלויות יהיו בהתאם.


ואגב, לכל רב משלמים. כמה, זו שאלה טובה? - יש כאלה שישאלו את הרב וגם יקבלו על כך תשובה.

לא בטוח שתמיד תרצו לשמוע את התשובה הזו. בררו עם זוגות אחרים ,כמה הם שילמו ותסיקו מכך את המסקנות לבד. תחום  זה הוא לצערינו עוד אחד מהתחומים האפורים הקשורים בנושא. ועוד עצה קטנה, תאמו עם הרב, זמן רב לפני החתונה. יש מועדים מבוקשים במיוחד, ויש גם רבנים מבוקשים.


מידע על כך תמצאו באתרים הרלבנטיים לנושא. כך שכדאי לבדוק, שאותו הרב שאתם חפצים ביקרו, אכן פנוי ביום שלכם. רצוי גם לברר, שאין לו עוד חתונות באותו ערב, כבר היו דברים מעולם בהם זוג המתין לרב ערב שלם עד שהקהל עזב את המקום במפח נפש כך שכדאי לברר גם נושא זה. וודאו גם שהוא יגיע אישית לטקס שלכם, ולא ישלח שליח כלשהו מטעמו שיחליף אותו, וגם דברים כאלה כבר היו ואני מדברת על נסיונם של אחרים. כשאתם מגיעים לרב ומסכמים איתו רצוי לדעת כבר באופן עקרוני, איפה תקיימו את האירוע וכמובן את מועדו. וטיפ קטן לסיום, סכמו עם הרב את כל המועדים שמחייבים אתכם מבחינה דתית, למשל מועד להכנת הכתובה, מתי על הכלה לגשת למקווה, מתי יגיע לטקס שלכם וכדומה. חשבו על כל פרט על תשאירו דברים למקריות. אם ראיתם מישהו שערך טקס לטעמכם, בהחלט כדאי לפנות אליו,שכן אין כמו מראה עיניים וזה נכון לכל תחום ותחום. ובנוגע לכתיבת הברכות לטקס החופה , לפני ואחרי, במידה ואתם מתקשים אשמח לעשות זאת עבורכם. כל שאתם צריכים לעשות הוא לפנות אלי- באתר  ואני אעשה זאת עבורכם בשמחה.


ובנתיים כל שנותר לי לאחל לכם , שתיהיו מאושרים ביחד. ואתם מוזמנים גם לגלוש באתר שלי ולקרוא המלצות נוספות וברכות.


bottom of page