top of page

מתי הולכת הכלה למקווה?


אינני מתיימרת להיות מבינה גדולה בענייני דת ובכל זאת, חקרתי מעט ולמדתי את הנושא בכדי להביא לכם את התשובה.

ובכן, על פי ההלכה, כל כלה צריכה להגיע למקווה ביום השביעי לסיום המחזור שלה, או ביום ה-12 לפני השקיעה. נהוג שכלות מגיעות למקווה יום עד 4 ימים לפני החופה. עושים זאת בערב,בעת יציאת הכוכבים.


רבות מהכלות, הצעירות, שאינן קרובות ברוחן לדת, נרתעות מכל הטקס הזה. לדעתי, גם זו חוויה במכלול הזה של כל מה שקרוי טקס הנישואין.


רעיון הטהרה של האישה לפני נישואיה,אינו תופס אצל הכלות החילוניות ועדין אני חושבת שזה טקס בעל משמעות. כמו שחוגגים בר מצווה ועולים לתורה, גם כאלה שאינם דתיים. זהו, אקט היסטורי (אולי מיושן) אך משהו שמחבר אתכן למסורת ולדת היהודית.


פעם היה הרב מבקש מכל כלה , פתק אישור שביקרה במקווה. היום זה אחרת. לא חייבים , רק אם רוצים ולמיטב ידיעתי, כבר אין רבנים שדורשים זאת. אפשר להפוך את כל הטקס הזה לחגיגה נשית.

לבוא למקווה, עם האמא, האחיות, חברות וכדומה, להביא כיבוד ולהפוך זאת להנאה.


היום במרבית הישובים בישראל יש מקוואות נקיות ומודרניות, עם תאי הלבשה אישיים. מנסיוני, אף אחד לא "מציץ" לכם וכל העסק כולו הוא עניין של דקות. לפני הכניסה למים יש לחפוף את השיער, לצחצח שיניים לנקות היטב את הציפורניים ( יש מקומות שידרשו שתסירו את הלאק) ולהוריד את התכשיטים. 

עליך לעמוד בסטנדרטיים של הבלנית, אם יש לך חברות שעשו את הטקס הזה כדאי לברר, איך הלך ולאיזו מקווה כדאי ללכת. יש מקפידים יותר ויש פחות. בכל מקרה, מדובר בכמה טבילות במים, של כל הגוף כולל הראש מתחת למים. כמה שניות וזה נגמר. הבלנית, תתן לך את האישור, שאת נקייה וטהורה, וזהו עברת גם את הטקס הזה. אגב, יש כלות שנרתעות מהטקס, אך עדיין עושות זאת לשם כבוד המשפחה והמסורת שלה.


באם תרצי בעוד המלצות לאירועים, ברכות לחתונה ולכל אירוע אחר את מוזמנת לבקר באתר שלי "הברכות של אסתי" להתרשם ולהזמין.

bottom of page